Bezoek (soort van) Chinees pretpark en Jang/Pang-park

12 september 2019 - Zhengzhou, China

Ja uitslapen is er weer niet bij begrijpen jullie wel. We worden wederom met een bus opgehaald en reizen 2 uur om een soort van pretpark te kunnen bezoeken. Het is een groen park waar typische Chinese verhalen verteld worden en gebouwen nagebouwd zijn. Als we aankomen hebben we het ritueel toilet zoeken weer eerst natuurlijk. Als we over het plein lopen naar het toilet merken we dat er door de regen enorme plassen op staan en zo loopt Lena ineens dwars door een diepe plas met ons erbij. We gieren het uit! Lena komt niet bij! Haar ogen vol tranen, van het lachen. We waren natuurlijk behoorlijk nat, al viel het bij mij nog redelijk mee. Na het toiletteren en zodra we door de doorgang zijn worden we ontvangen met een groep trommelaars die er behoorlijk op los rammen, waarna we door het park naar een grote arena lopen, een soort van theater. We hebben nog even tijd om rond te lopen voordat het spektakel begint.

DSC02045DSC02046DSC02049DSC02047

Het spektakel gaat over de dynastie en hoe deze strijd gestreden werd. Alles is in het Chinees, dus we verstaan er geen moer van. Maar Qingbo verteld ons later in het kort hoe dat zat. Maar alleen al kijken naar het verhaal was een feest, de paarden moeten wel wat kunnen hebben zeg. Ze gaan gevechten met elkaar aan op de paarden en de zwaarden en speren vliegen in het rond. Bizar! Ze hangen naast hun paard en een paard valt zelfs met ruiter (express) op zijn zij waarna hij met ruiter weer opstaat. Er worden kanonnen afgeschoten, pijlen komen van het dak voor ons neer, vuurwerk rondom en dat alles waarbij de paarden geen krimp geven. Paarden en ruiters zijn heuze acrobaten.

DSC02054DSC02057DSC02067DSC02068DSC02069DSC02070DSC02075DSC02077DSC02080DSC02090

Dan lopen we verder door het park, waar we onderweg uiteraard van alles zien. En... we gaan natuurlijk weer even QiGong en TaiJi beoefenen of een plein. En dan naar het volgende Chinese verhaal, bovenin een groot rood Chinees gebouw, lijkt op een tempel maar is het niet. Hier laten ze poppen van papier bewegen achter een wit vel met tegenlicht. Is even zo simpel gezegd, maar ik weet dat dit niet simpel is. Een romantisch verhaal zien we van de kraanvogel die gepest wordt door de schildpad. Echt lachen... volwassenen vinden dit hier ook helemaal geweldig. Het is best druk. Ik koop na de voorstelling een lief klein fotolijstje met gesneden figuurtjes van heel dun papier die elkaar een kus geven. Aaahhhhh lief hè?

DSC02092DSC02102DSC02104DSC02106

KraanvogelDSC02114

Bovenin dit gebouw zien we dat je jezelf kan verkleden als keizer en keizerin en dan op de foto kan. Best een gaaf gezicht en onwijs mooie kleding. Maar ja, je snapt, natuurlijk geen tijd voor! hihi... Als ik dit zo opschrijf lijkt het alsof we rennen, maar dat valt best mee hoor. Ons tempo is gelukkig lekker rustig, we genieten echt met z'n allen.

DSC02111

Dan lopen we naar een binnenplaats waar allemaal kleine restaurantjes zitten. Lena heeft een tent uitgekozen waarvan ze zeker weet dat het goed is, hier hebben ze verse noedels. We krijgen allemaal heerlijke soep met speciale noedels, we kunnen uit 3 soorten kiezen. Heerlijk. Als we klaar zijn krijgt Qingbo straf van Lena omdat hij haar altijd pest. Ach ach ach hij heeft het zwaar.

IMG_3642IMG_3643

Dan lopen we allemaal zelf wat rond om de snuisterijen te bekijken die je hier kan kopen. Lena leent even geld van me, omdat Qingbo alles had, om voor de hele groep zakken pinda's te kopen. Dit geeft ze ons als een cadeautje, de lieve schat. Zo leuk! En lekker! En gezond zegt ze!

DSC02116

De toiletten bezoeken zijn altijd een attractie hier. Hoe ziet eruit, is het schoon, zittend of staand toilet, meestal staan wat ik niet erg vind. Als het maar schoon is. En hier in het park is het echt schoon. We komen dan de schoonmaakster tegen en met gebarentaal in gesprek. Zo lachen, ja dan wil je met zo iemand op de foto natuurlijk. Wat ze overigens helemaal geweldig vind, ook de tandeloze man die ineens uit een deur komt.

IMG_3647IMG_3648

We lopen richting de uitgang waar we dan op dat plein nog even tijd hebben voor de volgende show. We maken even onze eigen show en gaan even lekker met zijn allen QiGong en een stukje TaiJi-24 doen, terwijl er steeds meer publiek komt. Waarschijnlijk voor de show na ons... hahahahahahahaha... maar je ziet iedereen toch gek kijken. Blanken die QiGong en Taiji doen. En weer even lekker om zo te bewegen. Niet op die pottenkijkers letten gewoon!

DSC02118DSC02122

De show bij de uitgang is een show met steltlopers, best grappig om te zien en zelfs acrobatisch. Met stelten kan je ook op elkaar gaan staan, nooit geweten, jij? :)

Dan gaan we met de bus naar een park in de buurt daar wat wel origineel is en stamt uit de tijd dat de Yang- en Pang-familie ruzie hadden met elkaar. Ze woonden allebei aan een kant van de rivier waar de brug tussen liep. Een heel verhaal, wat ik jullie zal besparen, maar wat ik in eerste instantie ook niet helemaal heb kunnen volgen. Later heeft Liqin me nog meer verteld waardoor het wat duidelijker werd. We krijgen zoveel info en voor mij dan ook nog eens in een vreemde taal. Soms luister ik niet eens meer merk ik zelf. Erg hè? Duits en Engels, alles is door elkaar.

DSC02127DSC02129DSC02132DSC02137DSC02139DSC02142DSC02145DSC02149

Het is echt een mooi park, alleen jammer dat regent vandaag en de lucht dus grauw is. We lopen de lange trap naar boven en dan komen ineens twee van mijn medestudenten naar boven sprinten. Ze lijken wel gek! Ja ja, de groep is hecht en gezellig. Leuk leuk leuk... we lachen wat af. Als we het park gezien hebben zijn we ineens wat mensen kwijt. Ik besluit om terug te rennen om te kijken of ze anders gelopen zijn. Dan hoor ik Qingbo roepen dat ze terecht zijn en ren ik weer terug. Zo, mijn gymnastiek zit er weer op! We stappen de bus weer en gaan voldaan en tevreden weer de lange terugtocht tegemoet.

DSC02152DSC02161IMG_3660

Eenmaal terug in het hotel besluiten we om toch nog even lekker een biertje Qingdao-bier te gaan drinken in de bar. Een mooie afsluiter voor weer een mooie dag. We hebben niet echt honger meer, gek hè?

IMG_3646

1. Therese van Dijk:
    12 september 2019
    Een hele enerverende reis Jolanda, geef iedereen de groeten daar en geniet vooral want het gaat snel nu...
  2. JO zelf:
    14 september 2019
    Hoi hoi... ja dat is het zeker. Veel indrukken. Ik zal de groeten doen. Voor de groep is het overmorgen al de laatste dag. Ik heb nog een volle week met Raymond in Shanghai. Zo'n zin in... hij gaat vandaag (zaterdag) vliegen en komt dan morgen (zondag) aan. Ik kom maandag aan daar. Kan niet wachten om hem weer te zien. Heerlijk... mis mijn mannen.
  3. Therese van Dijk:
    15 september 2019
    Hi Jolanda, dat wordt zeker nog een prachtige week in Shanghai! De bijzondere oudstad is echt heel gaaf! De groeten ook aan Raymond en geniet samen de komende week voluit! Lieve groetjes Therese.