Bezoek TCM Universiteit en ziekenhuis

12 september 2019 - Zhengzhou, China

Foto's kan je aanklikken en doorklikken naar rechts om ze allemaal groot en achter elkaar te zien.

We worden vroeg opgehaald met een bus en door de stad naar de TCM Universiteit van Jinan. Een giga universiteit met meer dan 20.000 leerlingen. Als we er aan komen zien we leerlingen in een soort leger uniformen. Ik laat me vertellen dat dit 1e jaars leerlingen zijn die een 2 weekse opleiding krijgen en gedrild worden voordat ze aan de opleiding beginnen. Als we door de school lopen zien we in de gangen en hallen overal studenten zitten op hun hurken op lopen, ze spreken hardop! Zo schijnen ze hier te leren, ik zou gek worden van het lawaai. Ze moeten bijvoorbeeld alle kruiden uit hun hoofd leren waar we later meer over horen.

DSC01843DSC01849DSC01852DSC01860

We lopen eerst naar een ruimte waar allemaal lichaamsdelen in vitrines staan en dan voornamelijk met wat er in ons lichaam zit. Dus de zenuwen, de bloedbanen, ingewanden, etc. Het blijft bizar om te zien hoe ze dat zo mooi uit een lichaam hebben kunnen krijgen. Dit is voor de studenten natuurlijk enorm leerzaam om te zien en ervan te leren.

DSC01863DSC01864DSC01881

We hebben 3 hele lange mannen in onze groep en de jongste ervan is natuurlijk een opvallende verschijning hier. Ze willen dan ook graag met hem op de foto. Als selfie. Ik heb ze even geholpen om een echte foto te maken met hun telefoon, dat vonden ze natuurlijk helemaal super!

DSC01884

Dan worden we naar een grote kamer gebracht met een grote ronde tafel waar we allemaal mogen aansluiten. Aan 1 kant in het midden zit een delegatie van de Universiteit en daarnaast en aan de andere kant zit onze groep met Qingbo en Lena in het midden. We worden van harte welkom geheten en moeten ons om beurten ook voorstellen en vertellen wie we zijn en wat we doen. En dan wordt er door Qingbo en Lena gesproken en wordt kennis uitgewisseld. Liqin vertaald zo nu en dan wat er besproken wordt wat ook leuk is om te horen. Kennis van hen wordt besproken, wat de ontwikkelingen zijn en Qingbo en Lena leggen uit wat onze groep heeft bereikt qua gezondheid en wat wij in Europa doen. Leuk om zo'n officiële ontmoeten te zien en erbij te mogen zijn. We krijgen ook een hele mooie film te zien met PR van de Universiteit. Ik heb hem helemaal opgenomen om nog eens na te kunnen kijken.

DSC01890DSC01891

Als we na een dik uur klaar zijn gaan we naar buiten voor een officiële groepsfoto met de delegatie en we gaan uiteraard ook even trainen op dit plein, QiGong-18, TaiJi-24, -waaier en -stok. Zo'n gelegenheid wil Qingbo natuurlijk niet voorbij laten gaan. Hij staat dan ook trots te filmen.

DSC01907DSC01908

Daarna worden we door 2 studenten opgewacht die ons verder begeleiden naar het museum van de Universiteit. Hier krijgen we verhalen te horen over Jinan en gaan we ook naar de kelder waar allemaal vitrines staan met heel veel kruiden en bloemen op een soort van sterk water. Ook dit is weer heel fijntjes bewaard allemaal en goed te bestuderen dus door de studenten. Zo gaaf om te zien. Dit zou iets voor Hettie zijn om te zien, die zou smelten van al dit moois.

DSC01911DSC01914DSC01929DSC01936DSC01943

Na al dit moois worden we over over het terrein van de Universiteit geleid naar de kantine en zien weer allerlei eerste jaars studenten.

DSC01956DSC01963

Alleen eten wij niet in de kantine (die ik wel even zie om de hoek), maar in de directiekamer. Wow... daar staat een luxe ronde tafel met een automatische ronddraaitafel in het midden met een fontein erin. Lekker kitch wel! hihi... En ja hoor, er staat alvast wat eten op. Er zijn 2 kamers, ik mag in deze kamer aansluiten, doe tenslotte ook de PR voor LaoShan... hahahaha... Ook hier weer worden we officieel welkom geheten, dit keer door de directeur van de Universiteit. We krijgen allemaal een glas rode wijn om hierop te proosten. Het eten is weer niet normaal zo goed en... VEEL! Bizar, ik durf thuis straks niet op de weegschaal te gaan staan. Al is het gek dat je van dit eten toch niet echt een vol gevoel blijft houden. Dan staat de directeur op en gaat met een fles wijn bij iedereen langs om met iedereen persoonlijk te proosten en je even aan te spreken. Liqin is er dan weer bij om het te vertalen, want ja Engels spreken is hier toch nog lastig. En ja hoor, daarna ook weer 2 van de directie die langskomen om te proosten en je glas weer vullen en daarna nog 2 van de directie. Al gaan die eerder weg omdat ze weer moeten werken. :) Het eten was dus weer overweldigend en je ziet hen ook genieten van ons genieten. Leuk is dat.

DSC01971DSC01977

Wat een deuren gaan er open als je Chinezen bij je hebt als Qingbo en Lena. Leuk.

Maar ja, we zijn er nog niet, want we worden weer met een bus opgehaald om naar een ziekenhuis te rijden waar mensen op de traditionele manier worden behandeld. We worden aan de voorkant afgezet en lopen dwars door het ziekenhuis heen waar je dus patiënten en bezoekers ook tegenkomt. Bijzonder! We lopen door gangen, lopen weer een stuk buiten op een binnenplaats, weer een ander gedeelte naar binnen en daar zien we dan een soort van apotheek met vele loketten. Alleen hier halen ze geen medicijnen, maar hier halen de patiënten allemaal kruiden! Niet normaal zoveel loketten en kruiden. We gaan met een lift naar de bovenste verdieping waar we worden opgewacht door een vrouwelijke dokter en 2 zusters.

DSC01999

De dokter neemt ons mee met een rondleiding door Naturopatic Department van Jinan. Een zuster loopt mee en neemt zelf ook veel foto's, zij vinden het dus ook bijzonder dat wij er zijn. We krijgen vele kamers te zien waar apparatuur staat om bijvoorbeeld de meridianen door te lichten, te kunnen zien welke allergieën iemand heeft, etc. Ze legt alles heel haarfijn uit. Ook zien we een diversiteit aan kommen die gebruikt worden voor de accupunctuur met heet vuur. We zien behandelkamers waar mensen worden getest door de pols te voelen en tong te bekijken en waar men ook wordt gemasseerd met TuinaAnmo. Dan gaat ze een kamer in waar een patient ligt die wordt behandeld met mox (weet niet hoe je dit schrijft), een soort van sigaar die hitte afgeeft en heel vaak op de damtien gezet wordt. Maar kan ook op andere plekken zoals op je rug naar de je mingmeng. Ze vraagt deze patiënt toestemming of we binnen mogen kijken. Als ze terug komt zegt ze dat alleen de vrouwen naar binnen mogen. Bijzonder, we zien een vrouw op een bed liggen met een kastje met die mox erin op haar buik. Daar moet ze een uur mee blijven liggen zo. Ze ligt relaxed met haar telefoon te spelen. We bedanken haar vriendelijk en gaan dan naar de hal waar (uiteraard) van alles te koop is. Ik neem iets kleins mee, al is het alleen maar als herinnering. Het is een soort platte kam (van een dier geweest) die je over je huid heen kan strijken. Schijnt ook pijntjes te verhelpen. Kost niet veel, dus dat vind ik wel leuk om mee te nemen. We gaan het meemaken... :) Als we klaar zijn gaan de dokter en zuster mee naar beneden om ons met de bus uit te zwaaien. Zo vriendelijk zijn ze hier allemaal.

DSC02002DSC02005DSC02006DSC02009DSC02013DSC02023DSC02025DSC02026DSC02035DSC02036 En de 2 tortelduifjes zitten ook weer heerlijk bij elkaar in de bus terug. Wat een feest die 2.

In de avond zijn we naar een shoppingmall geweest, maar dat was ons iets te westers... hahahahahaha... hele mooie zaken met mooie kleding. Had ik nu niet zo'n zin in, zie ik in Shanghai wel. Maar een leuke kleine ondergrondse markt op de weg terug maakte het allemaal weer goed. De kleine jongen die achter de toonbank stond met zijn moeder ging helemaal stralen toen we met zijn allen bij hem fruit kochten. Super... Ik kocht in de winkel ernaast een bier voor op de kamer. Ff kunnen proosten als ik mijn poepies opbel met Skype... En... dat was gelukt. Oei oei, ik heb weinig tijd om ze te missen, maar wat mis ik mijn kanjers. Dikke knuffel... ***

1. Chantal:
    12 september 2019
    Wat een drukke maar enorm toffe reis!!
  2. JO zelf:
    12 september 2019
    Dat is het zeker Chantal, maar vooral heel tof! Het is druk, maar het tempo is ook rustig hoor. Geen stress dus, alleen wel veel en vooral veel en bijzonder eten! Dat kennen ze hier wel en doordat we Qingbo en Lena bij ons hebben worden we in de watten gelegd. Bijzonder hoor... leuk ook dat je reageert. :)