Een dag vol cultuur

5 september 2019 - Qingdao, China

Nog even... alle filmpjes staan NIET in de verhalen, maar apart bij video's. Kan je daar dus nog even kijken. De foto kan je aanklikken en zo groter maken.

OK... cultuur... Maar eerst begonnen we de dag vroeg met om 6 uur stok trainen met een klein groepje. We hebben hem heerlijk een paar keer gedaan en toen nog een stuk Qigong 18 en de waaier in zijn geheel. Tof! Alleen de plek zou ik anders kiezen. Maar er is in ons hotel een symposium voor geneesmiddelen en Qingbo wil in gesprek met die mensen en dus laten zien wat wij doen (zonder medicijnen). Handig... hihi...

Na het ontbijt gingen we met de bus naar het Qingdao Municipal museum waar het ontstaan van China en Qingdao tentoongesteld wordt. Hier lieten ze diverse oude stukken zien en ook het ontstaan van geld, maar ook het ontstaan van Qingdao. Interessant, alleen liep een Chinese gids uitleg te geven wat vertaald werd naar het Duits. En dat is best vermoeiend. Daarna konden we in een grote ruimte een spel gaan spelen; speren in 3 kleine vazen zien te gooien van afstand. Wow, best moeilijk, maar wel even leuk om te bewegen. In de tussentijd dat we dit deden kreeg iedereen Chinees kleding aan. En ja, hilariteit volop natuurlijk. Een leuke groepsfoto is het gevolg.

DSC01395DSC01397DSC01402DSC01404

Daarna weer de bus in en op weg naar een conservatorium waar we een training mochten bijwonen van een Chinees orkest met allemaal jongeren. Leuk om te zien hoe zo'n dirigent dan na een nummer de leerlingen corrigeert en waar hij naar luistert. Dan moesten de violen even alleen spelen en werden ze gecorrigeerd en de dan de trommels enzovoort. Na een uur hadden zij pauze en gingen wij weg. Een man in onze groep is zelf ook dirigent en dat was natuurlijk even leuk voor hem om dit te zien en de dirigent van dit orkest ook te ontmoeten en te spreken.

DSC01432DSC01434DSC01437DSC01438DSC01439DSC01440

We liepen vanaf hier naar de overkant waar een Kunstmuseum was met allerlei kalligrafie en typische Chinese schilderijen. Vooral de techniek legden ze uit. Zelf heb ik het zes jaar geleden mogen proberen en dat schilderij met Chinese rozen hangt nog bij ons thuis aan de muur. Best moeilijk om zo te schilderen. Een mooie tuin hadden ze daar ook waar we uiteraard even een groepsfoto hebben gemaakt.

DSC01444DSC01446DSC01447

DSC01448DSC01450DSC01457DSC01463

Daarna was het lopen lopen lopen door weer oude straatjes.

naar... Museum of the Former German Governor's House in Qingdao. Jaja Duitsland heeft een grote geschiedenis in Qingdao. Ik zal jullie de details besparen, je moet er van houden. Allemaal oude meuk waar we doorheen geleid werden met weer een oortje en uitleg dit keer in het Engels. Je mocht geen foto's en films maken en er liep heel veel politie. En Qingbo erdoorheen lopen met zijn mobiel gewoon openlijk video maken van de groep... hahahahahahahah... Dit museum wordt geleid door de broer van Lena en hij had dit hele programma vandaag voor ons geregeld. Want het blijkt dat hij ook directeur is geweest van de andere musea waar we waren geweest. Handig...

Schermafbeelding 2019-09-05 om 21.54.24DSC01499

Aan de overkant van dit museum had haar broer een restaurant geregeld waar we, jullie raden het al, lekker gegeten hebben. De dirigent uit onze groep kon even heerlijk piano spelen ook hier. En wow... dat kan hij echt goed! Er werd zelfs op gedanst, ja de sfeer in deze groep is echt fantastisch. Gelukkig maar... Lena en Qingbo hebben ook daar nog een uitvoering gegeven met improvisatie op de piano. Leuk leuk leuk...

DSC01510DSC01511DSC01508DSC01509

En nu weer na een lange busreis, want de afstanden hier in de stad zijn bizar, terug in het hotel. Lekker even douchen, alles weer qua apparatuur opladen en sportkleding klaarleggen voor morgenochtend. Dat wordt een dag met veel sporten hebben we begrepen. Maar dat zien jullie morgen dan wel weer als het lukt.

Ondertussen heb ik ook mijn beide poepies weer kunnen zien via Skype. Heerlijk en ook dubbel. Maar ja... Ik ga zo nog ff filmpjes laten downloaden. Maar dat duurt altijd wel even... Maar kijk daar dan. OK? Ik ga nu douchen... Toedeledokio.