Ochtendtraining, naar de lotusbloemen, tempel en theeplantage

15 september 2019 - Hangzhou, China

Ik ben vroeg beneden en zie alleen Qingbo staan, de rest ligt nog te maffen. Watjes! Ik laat Qingbo lekker zijn training doen en ga ergens anders mijn training doen. Heerlijk even weer alleen in je eigen tempo en voelen. Daarna ga ik even lekker mediteren, waar ik ongemerkt ben gefotografeerd*. De rest komt later en een groep gaat QiGong doen en een groep TaiJi-48.

IMG_3761IMG_3759IMG_3758

rust

Als we na het ontbijt beneden komen blijkt onze Chineze reisleider 'Why' heel goed Duits te kunnen, hij heeft 1 jaar in Luxemburg gestudeerd. En hij blijkt ook nog eens heel enthousiast te kunnen vertellen, beetje veel zelfs. Die ratel stopt niet. Maar hij doet het op een hele leuke manier met ontspannen grapjes tussendoor. De aandacht kan hij goed houden. We rijden de stad en merken dan al snel dat het heel groen en heuvelachtig wordt. Er zijn hier veel theeplantages. Maar we gaan eerst naar een meer. Het is na de feestdag van gisteren nog steeds druk en veel families hebben dus hetzelfde plan. Nu merken we dus waar al die miljoenen Chinezen zijn. Het meer met een park waar we heen gaan is beroemd om de lotusbloemen. Bijzonder om te zien, er bloeien zelfs nog een paar bloemen. We lopen een grote ronde en hij laat ons verschillende dingen zien, laat ons ruiken aan takken met een bijzondere geur en verteld over de lotusbloem. Er zijn vele grote groepen, maar er zijn ook mensen die bijvoorbeeld gaan schilderen daar of muziek maken. Het is een familie-aangelegenheid om zo uit te gaan, want je ziet oud en jong bij elkaar.

skyline op brugDSC02252DSC02260DSC02273DSC02289DSC02290DSC02292DSC02293DSC02295DSC02305DSC02308DSC02309

Dan gaan we weer naar de bus. Maar we raken even een groepje kwijt omdat iemand ineens besluit om koffie te halen en achter blijft en een ander groepje de aanwijzing van de gids anders had opgevat. Je moet hier echt oppassen omdat het zo druk is, je bent elkaar zo kwijt. En dan kan de bus niet wachten omdat er zoveel verkeer is en we dus met 5 man met bus door moesten rijden. Zo'n km verderop is een grotere bushalte waar hij wel kan blijven staan, de anderen moeten dit dus hierheen lopen. hihi... en wij zitten lekker koel in de bus te wachten, want het is bloedheet buiten, benauwd. De bus die we vandaag hebben is overigens een stadsbus, leuk!

We gaan verder met de bus naar een tempel. Dit is een grote tempel waar maar zo'n 30.000 bezoekers per dag mogen komen, anders wordt het te druk. We lopen langs een bergwand met veel uitgehakte buddha's, met ook zeker de lachtende buddha. Ook hier is het druk en moeten we als groep goed bij elkaar blijven het eerste gedeelte. We gaan als groep dan een poort door waar de gids een ticket voor heeft. Overal zie je overigens poortjes met controle, camera's hangen. Alles wordt onder controle gehouden en blijf je ergens langer staan, dan wordt je aangesproken dat je door moet lopen en ook met de auto's is dit zo.

DSC02317DSC02318DSC02320DSC02361

Door de poort komen we in een gedeelte waar de tempels zijn. Een groot plein waar je wierook kan branden heeft op elke kant van het plein een gebouw staan waar buddha's en goden in staan. Onze gids verteld over de verschillende beelden en de stand van hun handen. We krijgen dan vrije tijd om rond te lopen en hebben bij de uitgang een vast punt afgesproken om 14.00 uur. Heerlijk om hier in je eentje te mogen lopen en de sfeer te snuiven. De grote buddha is weer indrukwekkend en een ceremonie met een monnik trekt mijn aandacht. Bijzonder is dit toch dat die monnik ook zo kalm blijft bij al die drukte van mensen.

DSC02335DSC02336DSC02340DSC02341DSC02330

Ook bijzonder is de linker tempel met allemaal wijze mannen en de bekende buddha's in het midden die door de wijze mannen ondersteunt worden. Ook hier zie je veel mensen bidden bij deze beelden. Ik zie natuurlijk nog veel meer, maar heb gewoon geen tijd om alles op te schrijven.

DSC02349DSC02350DSC02356DSC02359DSC02357DSC02365

Bij de uitgang zijn er diverse winkeltjes, ik heb in tegenstelling tot de meesten uit onze groep, nog niet veel gekocht en ook nu niet. Maar het is wel leuk om te zien allemaal.

Met de bus gaan we dan weer een stukje verderop terug richting de stad naar een theeplantage waar we op de heenweg langsgereden waren. We lopen eerst door de plantage zelf, wat mooi! Op een heuvel staan allemaal thee-planten. En tussen de planten op een plein zitten een paar Chinezen kaartspelletjes te spelen bij elkaar.

DSC02368DSC02379DSC02380DSC02385

DSC02387

Dan lopen we naar de overkant en gaan we door een bizar mooie Chineze aangelegde tuin heen, echt heel mooi. Hier maken we ook de groepsfoto. We worden ontvangen in een grote kamer waar we aan een grote tafel gaan zitten en worden meegenomen door een Chineze dame in het verhaal over de thee. Er zijn verschillende soorten kwaliteiten die ze ons laat ruiken. En dan wordt ceremonieel heet water bij de groene thee ingeschonken, 3x omhoog en omlaag. Het moet even trekken en ook afkoelen, maar we kunnen wel alvast onze ogen even in de damp hangen. Dit schijnt helend voor de ogen te zijn. Grappig om iedereen zo boven de glazen te zien hangen.

DSC02393DSC02396

DSC02394DSC02397DSC02401DSC02403DSC02409

Het is een goede kwaliteit thee en de dame laat zien met een test wat het doet voor de antioxidatie. Bizar hoe schoon het glas dan wordt met deze groene thee. Het wordt voor vele kwalen gebruikt. Je snapt iedereen wil wel wat thee meenemen. Goedkoop is het niet, maar acht ik neem ook een pot mee. Wil niet de lulligste zijn.

Terug in het hotel gaan we met een groep de lichtshow in de stad bekijken, ik moet zeggen best indrukwekkend. Vegas kan er naar kijken. We zoeken ook nog iets te eten en we gaan terug met de metro. Een groepje stapt eerder uit en een ander groepje gaat naar het hotel waar in de buurt ook veel restaurants zijn. Daar is het even spannend wat we te eten krijgen, omdat we dit keer geen chinezen in de groep hebben die het kunnen vertalen. Maar wat een leuke ervaring weer. En wat hebben we lekker gegeten! Leuk leuk leuk...

IMG_3807IMG_3812

IMG_3816IMG_3817

Twee uit onze groep kregen zelfs de kop en schotel mee toen ze vroegen of ze het konden kopen. Zo vriendelijk. Het was het lange wachten op eten best waard, een mooie lichtshow en dan ook nog lekker eten. Het hongergevoel was snel vergeten... hihi...

IMG_3829

1. Thea Buijtendijk-van Dongen:
    15 september 2019
    ah ik kan gelukkig weer je verhaal lezen huer in turkye
    leuk ik kijk er iedere avond weer na uit
    die thee. is heel anders als bij ons he
  2. JO zelf:
    16 september 2019
    Super leuk Thea. Ja die thee is superthee hier. Heb een blik meegenomen. Nu in bus naar trein voor Shanghai waar Raymond gisteren is aangekomen. Alleen zijn koffer niet🙄
  3. Chantal:
    15 september 2019
    Leuk verhaal weer! En wat mooi, je meditatie foto's! 🙏🏻
  4. JO zelf:
    16 september 2019
    Thanks Chantal, leuk he. Wist het niet.
  5. Ezra:
    16 september 2019
    Weer een heel leuk verslag en wat een mooie omgeving. Ik zou er ook heen willen, maar dan niet in de zomer. Mooie foto's!
  6. JO zelf:
    18 september 2019
    Het is hier najaar, zou ook zeker niet in de zomer gaan. Dan is het nog heter... hihi...
  7. Thea Buijtendijk-van Dongen:
    16 september 2019
    oh jee. hopelijk komt zijn koffer wel snel na
    anders verplicht kleding kopen , zal wel heel goedkoop wezen denk ik??
    nou veel plezier nog samen daar
    je gaat wel verder met je reisverhaal???
  8. JO zelf:
    18 september 2019
    Gisteren had hij zijn koffer terug. En ja, wat kleding gekocht, maar zo goedkoop is Shanghai niet hoor. Dus goed kijken welke winkels en welke buurten we iets kopen. Ik zal misschien nog een keer stukje Shanghai schrijven, maar niet elke dag. :)