Officieel bezoek bij gemeente Zhangzhou

13 september 2019

Bij het ontbijt horen we dat het avondprogramma met de Minister niet door gaat, vanwege een bezoek van Merkel met een delegatie waarvan 1 iemand contact had gehad met een activist uit Hongkong. Dat is niet goed gevallen bij de Chinezen en die hebben iedereen in China opgeroepen alle officiële bezoeken met Duitsers af te zeggen. Hebben wij weer, hadden we een unieke gelegenheid om zoiets mee te maken, gaat het niet door. Politiek! Gggrrrr... jammer. Maar de ochtend gaat wel door en we moeten ons dus netjes aankleden.

We gaan met de metro naar een gemeentegebouw waar we worden ontvangen door een delegatie van directeuren van diverse ziekenhuizen. En dan voornamelijk van ziekenhuizen die op natuurlijke basis mensen genezen. En dat zijn er hier nogal wat. Ook het feit dat de grote TCM Universiteit hier zit zegt al genoeg. Het is een officieel bezoek in een grote ruimte met weer een grote tafel waaraan we gaan zitten. Onze namen hebben ze op een bordje geschreven waar we mogen zitten. Nadat ze ons officieel welkom hebben geheten gaat de microfoon rond en verteld ieder lid die aan de tafel zit wie hij/zij is, wat ze in hun ziekenhuis doen en welke ontwikkelingen er zijn. Liqin is weer onze geweldige vertaalster zodat we er gelukkig veel van meekrijgen. Als Qingbo op een gegeven moment voorstelt dat hij het anders later wel vertaald, blijft Liqin toch doorgaan met vertalen omdat dit blijkbaar door de delegatie op prijs wordt gesteld. Interessant om ook dit weer te horen allemaal, ze zijn hier zoveel verder met gezondheid op de natuurlijke manier dan bij ons. Mooi.

DSC02182DSC02179DSC02178sorry Ray, ik ben echt boos geworden!

Qingbo en Lena krijgen ook veel tijd om hun zegje te doen en leggen uit waar ze in Duitsland en Oostenrijk mee bezig zijn. Zo begrijpen we uit de namen dat hij een paar uit onze groep ook als voorbeeld noemt, ik hoor ook Holland dus dat zal wel over mij gaan. hihi... Dan krijgen we ineens van een ziekenhuis die ook aan taiji en qigong doen een demo aangeboden van een man die de 5-dieren QiGong doet. Wow, hij doet dit echt heel mooi, sierlijk. Wel heel anders dan Xiaofei bijvoorbeeld doet, die dat veel krachtiger doet, maar deze man weet heel mooi te bewegen. Meer innerlijk, leuk om te zien hoe anders eenzelfde vorm kan zijn.

IMG_3683

Als het officiële gedeelte klaar is worden we allemaal neergezet om een groepsfoto te maken. Jaja, dat is hier standaard, uiteraard ook weer om PR mee te maken. Maar leuk om de groep zo bij elkaar te zien.

Dan gaan we lopend door de stad op weg naar een restaurant waar we zijn uitgenodigd door de provincie van Henan. Weer een restaurant waar je U tegen zegt. We gaan met een lift naar boven en door gangen heen naar een grote kamer waar 3 grote ronde tafels staan waar we aanschuiven. Aan elke tafel komt een delegatie van Chinezen aanzitten. Niet allen spreken even goed Engels, maar met de app om te vertalen naar het Chinees komen we ook best ver. De directeur en onderdirectrice van de TCM Universiteit zijn ook aangeschoven, zij zit naast mij en spreekt niet goed Engels. Bijzonder eigenlijk dat ze als leraar dat niet echt kan. Maar het is nog steeds een bijzonderheid hier als iemand goed Engels kan.

DSC02189DSC02190DSC02192DSC02187

Het eten is weer, ja jullie raden het al, fantastisch! De vis die wordt neergezet ziet er geweldig uit, maar eigenlijk alles wel. Dan komt er ook nog een kok met een tafel waar hij Peking-eend op gaat klaarmaken! Wauw... dat vind ik zo lekker hier! Het klaargemaakte wordt op een grote houten blok geplaatst en op elke tafel neergezet, het is met hele dunne soort pannenkoekjes die je zelf moet vullen. Ooooohhh... mmmmm, wat lekker. Als we denken nu krijgen we het nagerecht komt er weer een kar binnen met allemaal grote kommen nudelsoep! Neeeeeee, is dat PER persoon? Bizar! Uit beleefdheid eet en drink ik wat uit de kom, maar ppppfffff ik zit vol. Maar OK, de watermeloen gaat er dan nog wel in, dat is ook ff lekker fris.

DSC02196DSC02197DSC02200DSC02203DSC02217DSC02206DSC02211DSC02212DSC02214DSC02204DSC02216

En ja dan moet er natuurlijk ook weer een officiële groepsfoto gemaakt worden... :)

IMG_3682

We bedanken de gastheren/-vrouwen en lopen weer door de stad naar de metro. Het is op straat een stuk drukker en we zien hier heel veel elektrische scooters rijden. En alles door elkaar hoe het rijdt hier. Ondanks een zebrapad moet je hier altijd blijven uitkijken, want ze rijden je zo voor je sokken.

DSC02224IMG_3684DSC02235DSC02239DSC02243IMG_3680

Als we terug zijn in het hotel om 15:00 uur koop ik toch nog even de vier leuke konfu poppetjes, die gezichtjes zijn TE schattig. Ik ga dan naar mijn kamer. We zijn de rest van de middag en avond vrij. Er wordt gevraagd wie mee gaat rondlopen, maar ik heb zin om me lekker te gaan douchen en een badjas aan te doen voor de rest van de avond. Eten hoeven we niet meer, kan ik eigenlijk wel langer op teren vermoed ik... hahahahahaha... Heerlijk even alleen en uitrusten. En... schrijven, want ik liep wat achter doordat deze website was geblokkeerd. Gelukkig doet hij het weer en heb ik dus ook weer materiaal in de cloud veilig gesteld. Altijd handig. En ook om later weer terug te lezen. Nou luitjes... uiteraard heb ik Raymond en Vino weer gezien via Skype (ik mis ze zo) en ben ik om 9 uur naar bed gegaan. Lekker slapen... al ben ik wel een aantal keer wakker in de nacht. Diep slapen doe ik niet zo, waarschijnlijk door alle indrukken.