Qi-volle dagen

31 juli 2019 - Schwarzenberg am Böhmerwald, Oostenrijk

Ja luitjes, zo halverwege de week gaat iedereen voelen wat Qi is! Je voelt alles in je lijf en het is moeilijk te bevatten of je nu moe bent of dat je vol energie (Qi) zit. Want allebei voel je eigenlijk. Het zijn qi-volle dagen, niet alleen met trainen, maar ook met alle verhalen, de diverse mensen en super fijne omgeving hier. Als je hier bent kom je echt helemaal tot jezelf. Hoe dan ook, je komt jezelf tegen op de een of andere manier. Ook bijzonder toch weer dat je elke keer weer bijzondere gesprekken kan hebben. En wat ook elke keer weer bijzonder is, dat er altijd weer wat te leren valt. Elke dag weer... dat belooft ook wat voor China.

Alle uren trainen doet een mens goed, de lessen van Sui Qingbo en Du Hong Lena blijven inspireren en ook motiveren om er voor jezelf ook alles uit te halen wat erin zit. Vooral de manier van uitdijen is in de TaiJi-wereld niet op deze manier zo bekend. Omdat Qingbo helemaal in de TCM bekend is en ook met TuiNa AnMo koppelt hij, maar ook Lena, de bewegingen vaak aan deze technieken. Alle meridianen en vele acupunctuurpunten komen dus regelmatig aan de orde. Hij daagt je ook uit om iets aan te wijzen waarop iemand dan moet zeggen welke meridiaan of punt dit is. Voor mij is dit niet het belangrijkste, maar wel interessant om te horen. Voor mij is het wel belangrijk dat ik weet dat ik met welke meridianen bezig ben en weet dat bepaalde punten in je lijf de aandacht nodig hebben. Wat Qingbo allemaal in zijn hoofd heeft is bizar! Zoveel kennis heeft hij! Het enige is dat hij daardoor wel eens heel veel van de hak op de tak springt en het verhaal moeilijk te volgen is. Zelfs voor de Duitsers die dus Duits spreken is hij soms moeilijk te begrijpen. Laat staan als je Duits al niet zo goed is. Maar met kijken en invoelen kom je een eind hoor.

DSC00975DSC00973

De avond was, zoals gezegd, met een bespreking over de toekomst van LaoShan en het Buildungszentrum. Een handjevol mensen was hierbij aanwezig die wilden meepraten over deze toekomst en ook een aandeel daarin hebben. Zelf waren we met een groepje vanuit het hotel te laat omdat het eten nog niet klaar was. Maar ja, ze waren al lekker bezig geweest met het e.e.a. doorspreken wat ons weer scheelde qua tijd. Ik heb toen op het grote scherm van Qingbo mijn website geopend en de aanwezigen verteld hoe deze is opgebouwd. Ik liet de homepage vooral zien en wat daar dan achter zit. Ook het recentelijk filmpje van de opening van dit centrum liet ik zien wat ik hier in elkaar had gezet en op youtube had geplaatst. En de verhalen van de reiswebsite en verhalen van de opening (nu ook met filmpje). Dat is natuurlijk nog het leukst, dat je zoiets recents gelijk al op je website en op social media zet. We bespraken hoe de website van Qingbo eruit zou moeten zien en dat opende Qingbo zijn ogen. Hopelijk begrijpt hij het echt en laat dit aan professionals over die het ook beheren. Want hij heeft zoveel te melden! Dat moet je niet allemaal op 1 pagina plaatsen, dat verdient een andere aanpak. Maar vooral ook dat te zien is dat LaoShan plezier betekent. Dat moet er vooral vanaf spatten. Hij probeerde mij er weer voor te strikken, maar daar gaat JO niet op in. Die tijd heb ik gewoon niet, al is het eervol dat hij daar dan wel vertrouwen in heeft. We gaan het zien hoe het verder vordert.

Schermafbeelding 2019-08-01 om 14.18.0943F59869-4AC3-4701-9EA0-E45FB2A1B5BC

En dan die lekkere drol van ons: Vino... Die breekt hier wat harten en heeft het ook zo naar zijn zin. Lekker moe ligt hij nu te slapen na een lekkere wandeling en zwempartijtje. Jaja, hier is het water nog super helder waar je zelfs uit kan drinken.

IMG_0091IMG_0092

Ja, het is hier fantastisch.

DSC00982