Shanghai

19 september 2019 - Shanghai, China

(klik op de foto's en ze zijn groter, waarna je door kan scrollen)

De eerste indruk van Shanghai is gelijk wow, wat een grote indrukwekkende drukke stad. En tegelijkertijd kijk ik uit naar het weer zien van mijn lieve. In de bus stuur ik een berichtje wanneer we er ongeveer zijn, vanaf het treinstation nog zo'n 45 min. Jaja, door de stad doe je er ongeveer zo lang over, bizar! En dan rijdt het nog redelijk door ook. Heerlijk als de bus aankomt en ik Raymond aan zie komen lopen. Als ik mijn koffer heb stel ik hem even snel voor in de bus, we zien elkaar toch vanmiddag/vanavond. De middag zijn we toen naar de Yu Garden geweest, echt heel mooi die gebouwen en lekker druk met allerlei shopjes. De avond zijn we wezen eten, wat jullie in het vorige verhaal al konden lezen.

De dagen hier in Shanghai zijn heerlijk, we hebben een fantastische kamer waar we met dit uitzicht enorm van genieten. De filmpjes (en meer) kan je ook bij Video's vinden. We lopen enorm veel en kijken ons ogen uit. We zijn nog een keer naar de Yu Garden geweest om daar op een rustiger tempo doorheen te lopen dan de dag ervoor, omdat we met tijden voor de groepsactiviteiten rekening moesten houden. We komen leuke mensen en leuke straatjes tegen.

DSC02656DSC02700DSC02701DSC02703DSC02712DSC02713

We bezoeken hier nu ook de tempel en ik steek ook wat wierrookstokjes op die Raymond me gaf. Wat zijn die gebouwen toch mooi met draken en beelden en uiteraard buddha, maar ook de mensen die daar komen bidden tot hun goden.

DSC02664DSC02670DSC02672DSC02671DSC02689DSC02691DSC02697DSC02699DSC02692DSC02678DSC02679

Ook bezoeken we uiteraard het hoogste gebouw van China en tweede hoogste van de wereld. We gaan met een pond naar de overkant en zijn hier de enige blanke, blijkbaar is dit een vervoermiddel die weinig toeristen weten. Het kost ook geen drol; 1,5 euro met zijn 2'en heen en weer. Het hoge gebouw is in de buurt waar de pond aanmeert. Dit gebouw is 632 meter hoog. In de lift moet je slikken om je oren weer open te ploppen, de snelste lift ter wereld zeggen ze. In 70 seconden ben je boven. Het uitzicht is verbluffend! We hebben ook mazzel dat het helder weer is en kunnen dus ver kijken. De hele 2 weken hebben we overal QiGong en TaiJi gedaan, dus ik kan het niet nalaten om ook hier even een QiGong beweging te doen. Op het hoogste punt van China. We laten ons rondleiden door een ruimte waar verteld wordt hoe de constructie van het gebouw in elkaar zit, met een contragewicht bovenin. Dan wordt een glazen beslagen wand ineens doorzichtig en zien we het contragewicht bovenin net nog hangen met daaronder een hele constructie om dat onder controle te houden. Zo zit er helemaal onderin het gebouw ook een constructie wat het gebouw doet bewegen, zodat het niet omvalt met enorme storm. Ik moet er niet aan denken om dan in dat gebouw te zijn, we hebben nu al het idee dat we het gebouw voelen bewegen.

DSC02767DSC02772DSC02778DSC02792DSC02818DSC02863DSC02832DSC02834DSC02821DSC02823DSC02838DSC02885

De marktjes, de mensen, de hectiek van de elektrische scooters, de rijkdom maar ernaast ook goedkope wijken, het eten en drinken; alles hier is leuk om te doen en naar te kijken. We gaan ook vaak smalle straatjes in om achter de toeristische plekken te komen en zo komen we ook in de straten waar de lokale bevolking hun boodschappen doen. Hier kopen we dan ook elke avond vers fruit. Heerlijk voor de kamer. En uiteraard bier! Lekker voor het raam genieten van het uitzicht.

DSC02872DSC02873DSC02875DSC02880DSC02878DSC02877DSC02864DSC02722DSC02842DSC02844