vervolg tempel en grotten

11 september 2019 - Zhengzhou, China

We beginnen de dag met trainen, ....  zie bij vorig verhaal

Heerlijk hoe hier de rust hangt. De sfeer, de geur van wierook, de mensen... Van jong tot oud komen hier bidden. Twee hele kleine kindjes ontroeren als ze op het bidkussen het ritueel na proberen te maken. Hopelijk kan ik nog een keer de foto uploaden. Al die beelden en tempeltjes... het blijft mooi, ook al heb ik er al tig gezien de afgelopen jaren. De groep blanken valt natuurlijk op tussen al die Chinezen, want buitenlanders zien we hier eigenlijk niet. We krijgen even een half uurtje de tijd om vrij rond te lopen en spreken op een vast punt af. Ik loop heerlijk in mijn eentje de rust op te snuiven, ga even lekker in een carrousel zitten waar een 'collega' van mij ook voorbij komt en een foto van me maakt. Ja, er wordt wat op beeld vastgelegd hier... hihi... Zeker als we op een bankje allerlei poses aannemen voor een foto en er Chinezen naast zitten. Hilarisch.

DSC01667DSC01671DSC01672DSC01693DSC01700DSC01707alle foto's kan je trouwens bij tabblad Foto's zien.

Als we van de rust zijn bekomen vindt Qingbo het tijd om in beweging te komen en voor 1 van de tempels beginnen we met QiGong 18, waarna TaiJi-24, de stok en waaier. Allemaal kleine stukjes, niet in zijn geheel, want hij wil het ook filmen voor de PR in China. Dit gaat namelijk overal heen, hij wil iedereen overtuigen voor zijn uitwisselprogramma. Lachen... Zo zijn we ook op een nieuws website terecht gekomen bij de Wushu-school die we eerder bezochten. Klik hier om het te zien

DSC01724DSC01725DSC01727

Dan gaan we met de bus naar een gebied waar een grote grottenwand is waar allerlei buddya's uitgehakt zijn en ook erin staan. Bizar! We worden met elektrische karretjes naar de ingang gereden. De info moet ik allemaal nog een keer nalezen, want de Chinese reisgids die engels spreekt en Duits wat ik constant om me heen hoor vraagt zoveel energie, dat het soms gewoon langs me heen gaat. Maar indrukwekkend is het zeker! Vooral de grote buddha is bizar groot. Je moet een hele lange trap omhoog lopen om hem te kunnen zien. Maar die lange rit naar boven is zeker de moeite waard. Ook hier worden we weer bekeken en gefotografeerd, maar ach, wij doen hetzelfde. Alleen maar leuk, de mensen zijn bijzonder vriendelijk. Heel leuk is dit, zeker als je enige woordjes Chinees zegt. Helaas denken ze dan gelijk dat je meer kan in het Chinees, maar dat is alleen maar leuk...

DSC01730DSC01752DSC01763DSC01797DSC01764DSC01787DSC01788DSC01794DSC01813

Zo is ergens een sokkel waar me gevraagd wordt om van de echte buddha's een foto te maken. Hilarisch... we lachen wat af hier. En dan ook hier gaan we op een plein QiGong en de hele riedel een keer doen. Niet zo gek om te zien wat een bekijks we dan hebben. Een stel blanken die TaiJi in China doen in het openbaar. Het is ook wel even lekker om te bewegen op deze manier, al is het moeilijk om te focussen op je dantien en de rest uit te schakelen. Er zijn zoveel invloeden en indrukken. Maar toch, het is leuk!

DSC01773DSC01772DSC01812

Daarna gaan we met een bus naar een restaurant wat Qingbo's vriend heeft uitgekozen. En niet zomaar een restaurant blijkt, er schijnen velen bekende Chinezen ons voorgegaan te zijn. In de gang zien we veel foto's hangen, zelfs van Mao. De grote zaal waar we ontvangen worden is best indrukwekkend. We hebben twee grote tafels en het is bizar wat een eten daar gereserveerd wordt. De ene na de andere schaal komt weer tevoorschijn. We worden helemaal in de watten gelegd. En dan komt er ineens een show met een vrouw en man in traditionele kledij die een voordracht doen. Geweldig... we hebben weer genoten. En... veel bier en snaps gedronken. Ja, dat kennen ze hier wel... hihi... De vriend van Qingbo die de hele dag erbij was zat ook bij ons aan tafel en probeerde wat Engels te leren, met het woordje Chears hebben we zo bizar veel gelachen. Laat een Chinees dat maar eens proberen uit te spreken na een paar bier, je komt niet meer bij.

DSC01819DSC01827DSC01820DSC01831DSC01830DSC01839

Al met al een dag met veel indrukken. Ik kan niet alles opschrijven, het is teveel, maar ik zal met dit te lezen later wel alles weer naar boven kunnen halen. Ik zal ook nog proberen wat filmpjes te plaatsen, maar weet niet zeker of dat gaat lukken. Eerst maar een kijken of dit doorkomt. :)