Volgende locatie met de trein naar Jinan

7 september 2019 - Jinan, China

Heeeeel vroeg  om 04:30 uur moesten we bij de receptie staan met koffers en al. Wow... da's pas vroeg! We werden met de bus opgehaald en naar het treinstation gebracht. Sommigen in onze groep hebben twee koffers... echt! Niet echt handig natuurlijk... en in het busruim pasten alle koffers dus ook niet, dus moesten er een paar koffers boven in de bus gezet worden. Wat neemt een mens toch mee... hihi... Dan ben ik met mijn kleinere koffer en maar 16 kg toch heel netjes.

Schermafbeelding 2019-09-07 om 11.44.41Schermafbeelding 2019-09-07 om 11.44.56

Je snapt, het is hele onderneming om een groep mensen mee te nemen en bij elkaar te houden. Gelukkig zitten er bereisde mensen tussen, maar er zitten er ook tussen waarbij je een soort van kleine paniek in de ogen ziet. Maar Lena is een kei in het organiseren en afdwingen. Tof wijfie.

Schermafbeelding 2019-09-07 om 11.45.07

Het is de bekende snelle trein van China, mooi! En ja, hij gaat snel ja, maar daar merk je echt helemaal niets van. Ook als je gaat staan wordt je niet heen en weer geworpen wat bij ons nog wel eens kan gebeuren. Echt heel netjes. In de trein gebruik ik de tijd om een mooi kort filmpje te maken van het bezoek aan de expogarden waar we TaiJi en Qigong hebben gemaakt met z'n vieren. Het filmpje kan je bij de Video's zien. Ik kan het hier natuurlijk niet op Youtube zetten, geblokkeerd! Maar hier op deze website gaat het prima.

Schermafbeelding 2019-09-07 om 12.01.41Schermafbeelding 2019-09-07 om 11.47.53

We zijn nu dus in Jinan, een kleinere stad van maar een paar miljoen mensen. Ik dacht dat hij zei 8, maar ik kan het niet checken want de zoekmachine google werkt hier ook niet. Bizar. Wederom een mooi hotel en nu wel met uitzicht. Op een hele volle stad... hahahahahahahaha...

Schermafbeelding 2019-09-07 om 11.50.39Schermafbeelding 2019-09-07 om 12.03.44

Schermafbeelding 2019-09-07 om 12.05.17IMG_3386

We moesten van Lena eerst even gaan slapen voordat we opgehaald werden met de bus. Dat was ook wel even goed ja. Daarna stond de bus klaar en tijdens de rit door de stad viel hier enorm op hoeveel nieuwe hele hoge gebouwen er hier tegelijkertijd gebouwd worden. Niet normaal.

We zijn naar Shandong Sports Training Center gereden waar Qingbo had afgesproken om met leraren en leerlingen demo's aan elkaar te geven. Qingbo is hier vroeger voorzitter van de school geweest, dus sommigen kennen hem nog. Echt bizar wat we daar te zien kregen van de leerlingen, een combinatie van Wushu en TaiJi. Zelfs Qingbo wist niet dat ze met deze groep zo'n demo zouden geven. Dit zijn studenten die op hoog niveau trainen en ook rondreizen voor demo's en wedstrijden. Dan zijn de bewegingen heel sierlijk en dan weer als vechtstijl. Heel leuk om te zien, het bleef maar komen. De een na de ander deed zijn demo en ook in kleinere en grotere groepjes.

DSC01566DSC01568DSC01569DSC01570DSC01571

En dan moesten wij ook nog even laten zien wat wij kunnen. Nou, je begrijpt dat we daar wel wat moeite mee hadden. Maar wat maakt het ook uit, wij zijn geen profs en hebben een andere leeftijd. Als ik jong was zou ik het ook wel weten... hihi... Het ging natuurlijk niet super, maar wat heb ik genoten. Daarna konden we met een groepje studenten vragen stellen aan elkaar wat natuurlijk grappig ging omdat alles vertaald moest worden. Dat verbaasde me dus wel weer, dat die jongeren geen Engels leren op deze school.

Daarna gingen we direct door naar een restaurant midden in het centrum. Een bekend restaurant met heerlijk plaatselijk eten. Fantastisch weer. Alleen geen bier! Hier kreeg je een kom warm water (een aftreksel) wat heel goed is om steeds tussen de hapjes door te drinken uit de kom. Dus een soort soep wat je slurpt en dus zonder lepel... hihi...

DSC01576DSC01577

Na het eten werden we met de bus naar een oersprong van bronwater te brengen, ook gewoon in de stad. Hier zagen we mensen ook met grote flessen het water uit de rivier halen om mee te nemen naar huis, om te drinken of in te koken. En na een rondwandeling hier wat echt heel mooi verlicht was liepen we nog een stukje door de oude stad wat nu dienst doet als een soort uitgaanscentrum met winkeltjes en meer. Daar hebben we even lekker een ijsje gekocht met zijn allen. Hadden we wel verdient vonden we.

DSC01615DSC01584DSC01588DSC01591DSC01600DSC01608DSC01610

Nou luitjes, ik ga nog even wat foto's erbij zetten, een filmpje is hij aan het uploaden van de sportschool. Kan gewoon geen keuze maken, zoveel hebben we gezien. Kijk bij de Video's naar meer filmpjes.

En dan ga ik naar bed. Ppppffff was een lange volle dag weer. Maar leuk!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Georg:
    8 september 2019
    Cool, das ist sehr schön
  2. JO zelf:
    8 september 2019
    Guten morgen Georg, ja kommt dir bekannt vor? :)
  3. Therese van Dijk:
    8 september 2019
    Veel mooie verhalen hoor, dankjewel Jolanda!
  4. JO zelf:
    8 september 2019
    Doet het ook voor mezelf hoor... om terug te lezen... en te denken "oh ja..." en dat alles dan weer boven komt. Want er zijn zoveel indrukken. Wat jullie hier zien is een tipje...
  5. Thea Buijtendijk-van Dongen:
    8 september 2019
    ik kijk ook iedere avond weer uit naar je verhaal🥰👍
    je hebt straks vakantie nodig om weer een bij te bij te komen na zoveel indrukken
  6. JO zelf:
    8 september 2019
    hahahahahaha... ja, het is best veel. Maar komt goed.
  7. Ronie Baank:
    17 september 2019
    Wat een interessante ervaringen.