Zwarte markt, museum en Nanjing road, etc.

20 september 2019 - Shanghai, China

We lopen richting de metro en zien dan ineens allemaal auto's staan met bloemen. Wat is hier aan de hand? We lopen naar de boulevard en komen erachter dat er diverse bruidjes staan op een podium. Wat een circus daaromheen. hihi... leuk om te zien.

DSC02890DSC02891DSC02892

Ja, vandaag gaan we dus met de metro. Het blijkt niet anders te werken dan dat ik al gewend ben van de afgelopen 2 weken. Gelukkig kan je de kaartjes kopen in een apparaat wat je op Engels kan zetten. Eerst langs een security post waar je spullen door een scanner gaan en wij door een poortje moeten en nog met een handscanner worden gecontroleerd. Dan het kaartje bovenop scannen en we kunnen erdoor. De metro komt al snel en zit lekker vol, leuk! We hoeven 4 haltes mee wat 4 yuan pp kost zo'n 50 cent.

DSC02895DSC02898

Als we bij de halte 'Shanghai Science & Technology Museum' komen stappen we uit. Bij deze metro is er een hele grote zwarte markt onder bij de metro. Als we er doorheen lopen worden we constant bijna naar binnen getrokken, nou ja, iets overdreven, maar we worden wel aangesproken. We willen een klein koffertje kopen en bij de eerste begint hij gelijk al met een prijs die veeeeeel te hoog is. We lopen weg en de prijs gaat snel sterk omlaag. Maar we hebben geen haast en gaan verder. Er zijn meer van dit soort zaken die dezelfde koffers hebben blijkt. Na een paar zaken gezien te hebben en Raymond het spelletje speelde wisten we de bodemprijs. We kopen nog een klein draakje van jade en besluiten om eerst naar buiten te gaan en te kijken of het museum iets is. We moeten altijd weer hier terugkomen en kunnen dan de koffer misschien kopen.

DSC02900

De entree van het museum is voor de helft van de prijs vanwege toerismeweek. Dat is lekker, want eigenlijk is er geen reet aan blijkt. We lopen er doorheen, maar er zijn heel veel kinderen en oei oei oei, wat kunnen die een lawaai produceren. We houden het nog even vol, maar het museum zelf ook bizar saai, dus we vertrekken al weer snel om naar de metro terug te gaan.

DSC02903DSC02909DSC02910DSC02911

Daar kopen we uiteindelijk de koffer bij een meisje die niet pushte en met een normaal bedrag begon en uiteindelijk op de bodemprijs uitkwam. We gunnen het haar. Dan gaan we met de metro terug naar Nanjing Road en pakken lekker een terrasje voor een heerlijk biertje. Hier kunnen we heerlijk mensen kijken. Het is een drukke kruising, altijd leuk om te kijken. We lopen dan nog wat door wat wijken heen om te kijken ook naar restaurants en waar we nog Chinees brood kunnen kopen voor morgenochtend. En uiteraard bier en wijn voor vanavond nog in onze kamer met dat geweldige uitzicht. Dat gaat namelijk nog steeds niet vervelen.

DSC02916DSC02919DSC02921DSC02925

De terugweg doen we altijd in zigzag en zien wel waar we uitkomen. Onderhand hebben we redelijk richtingsgevoel en zo kom je nog eens ergens. De straten hier en de mensen zijn zo leuk om te zien. We genieten en proberen nog steeds een winkel te vinden voor brood en bier. Uiteindelijk gelukt... en weer vele ervaringen rijker.

DSC02927DSC02928DSC02930DSC02932DSC02938DSC02941DSC02942DSC02943DSC02945DSC02946DSC02948DSC02949DSC02950DSC02951DSC02956DSC02957

Eenmaal terug in het hotel besluiten we om hier te eten, de voetjes schreeuwen om NIET MEER LOPEN! Maar eerst nog even thee drinken beneden, wat wordt dit leuk ingeschonken zeg. En nog lekker ook.

DSC02964

Dan krijgen we een berichtje van Anouk... oooohhhh wat mis ik mijn pikkie. Maar wat is hij in goede handen. Ingrid/Aad/Anouk/kids... de hele familie... zo lief!

IMG_3976IMG_3977

We eten vanavond voor het eerst in het hotel, oeps... het is echt chique. Prijs/kwaliteit? hhhhhhmmm.... daar valt over te discussiëren.

eteneten1eten2eten3

1. Thea Buijtendijk-van Dongen:
    20 september 2019
    leuk hoor dat je dit ook nog samen mag beleven