Tempel oud/nieuw bij elkaar, taiji/qigong en veel meer...

22 september 2019 - Shanghai, China

Vroeg in de ochtend staan we om 6 uur beneden in de lobby, ik heb namelijk toestemming gekregen om boven op the rooftop foto's en video's te mogen maken van qigong en taiji. Wauw... wat gaaf, om ook hier op grote hoogte te mogen staan. Ik ga eerst op de rand van de pool staan en doe mijn oefeningen terwijl Raymond foto's en filmpjes maakt. Bijzonder met zo'n skyline op de achtergrond. Zie naast de foto's hier ook een klein stukje film bij Video's staan. Het ene moment sta je hier met een borrel te genieten omringt door veel mensen van loungemuziek door een DJ en het andere moment sta ik hier met Raymond te genieten van het alleen zijn en zo foto'/filmpjes te mogen maken. Hoe bijzonder. Zo heb ik in Rotterdam op een dak een filmpje en nu ook een rooftop filmpje in Shanghai. Ik voel een traditie ontstaan? hihi...

DSC03123DSC03035DSC02982DSC03028DSC03146

We ontbijten gemakkelijk op de kamer, wat we steeds zelf meenemen vanuit de leuke straatjes in de omgeving, en genieten weer van alle schepen die je in en uit ziet varen elke dag. Het zijn er bizar veel elke keer weer.

Na het ontbijt gaan we weer met de metro, dit keer naar de Jin'an Temple.

Een oude tempel met gouden daken midden in de stad, maar waaromheen de afgelopen jaren allemaal nieuwe gebouwen zijn neergezet. Oud en nieuw bij elkaar dus. Elke keer weer komt er rust over je heen als je zo'n tempel binnen stapt. De wierook lucht is sterk en ook hier wordt er gretig gebruik gemaakt van het aansteken van deze grote staafjes en ze met een ritueel in de grote 'pot' te plaatsen. We lopen heerlijk op ons gemak alle ruimtes binnen om de diverse goden te zien. Weer te zien, want elke tempel heeft ongeveer wel dezelfde goden staan. En toch blijft het bijzonder. We lopen naar achterin de tempel en komen in een gedeelte waar het stil is en we kamers zien waar families zitten die daar rouwen voor een overledene. We zien tafels staan met fruit en dergelijke en een foto van iemand erbij. Uiteraard hebben we respect en lopen rustig door. De monniken lopen hier ook rond, de rust die zij uitstralen. Heerlijk.

DSC03160DSC03162DSC03168DSC03181DSC03192DSC03204DSC03208

Het is altijd bijzonder zo'n tempel, maar heeft ook iets weg van too much. De net niet gouden daken zijn toch best bijzonder en zeker de hoeken van de daken met hun draken en dergelijke zijn altijd weer een feestje om naar te kijken.

We gaan weer verder en hoeven niet ver te zoeken om een Starbucks te vinden. Lekkere koffie in de ochtend hier met een muffin is een dagelijks ritueel geworden. Net als het vinden van de openbare toiletten, die overigens een stuk verbeterd zijn ten opzichte van een aantal jaren geleden. Er zijn er veel (allemaal staande) en ze worden schoon gemaakt, dat is echt heel fijn. Sommigen hebben zelfs wierook aan.

Dan zien we aan de overkant veel mensen staan en lopen en gaan nieuwsgierig kijken. Het blijken tandartsen te zijn die hier in het openbaar mensen de gelegenheid geven om hun gebit te laten nakijken. Ze zitten op een rijtje en kijken met een spatel en spiegeltje in de mond waarna ze een advies geven. Bijzonder!

Een stukje verderop staan er dan ineens mensen te dansen met elkaar, een groepje op Turkse muziek en een groepje is aan het stijldansen. hihi...

We lopen wat rond in deze buurt en gaan dan met de metro naar Yu Garden, waar we nog wat van die leuke kleine Chinese hangertjes willen kopen. Altijd leuk om weg te geven. We vinden dezelfde shop in een bizar grote ondergrondse markt en kopen weer een zak vol. Leuk ook om hier te onderhandelen en op een leuke manier. Sommigen kunnen zo drammen! Daar kopen we dus niets. We drinken ook even een lekker Tsing Tao biertje bij een restaurant, maar eten dit keer even niets.

DSC03232DSC03233DSC03234

Hierna lopen we weer kriskras door de stad door allerlei bijzondere straatjes en steegjes terug richting het hotel. Elke keer weer een feestje om de hectiek hier te zien van alle mensen die hier zo leven en werken. De bamboe steigers, de vele elektrische scooters, de oude straatjes met kabels en was buiten, het blijft leuk om te zien.

DSC03224DSC03231DSC03240DSC03245

In de avond willen we Peking eend eten en gaan naar het restaurant waar we met de groep hebben gegeten en ergens boven op de 5e verdieping zit. We lopen eerst heerlijk over de boulevard door alle drukte, waar ook weer veel bruidjes staan.

En... we weten het nog te vinden, wauw. Het is stervensdruk en we moeten met een nummertje wat we krijgen wachten in een gang op een bankje. Raymond vraagt even welk nummer we hebben, want alles staat in het Chinees. De dame zal ons een seintje geven. Het is een groot restaurant en blijkbaar heel gewild, want er blijven maar mensen komen. We hebben geluk na zo'n 15 minuten en krijgen een tafel. Nog een geluk, op de menukaart staan foto's van de menu's en er staat ook een engelse tekst bij. Poeh... dat scheelt. We bestellen natuurlijk weer veel te veel. Maar ach, het is leuk in de hectiek van het eten te zitten en het is weer lekker. En in tegenstelling tot gisteravond is het hier super goedkoop.

DSC03265DSC03266DSC03268DSC03269DSC03271

Als we teruglopen via de boulevard is het nog steeds druk. De laatste avond dat we zo de verlichting kunnen zien, dus we genieten er nog maar even van. En het eten kan ook lekker zakken. Bij de boulevard is buiten de verlichting ook nog eens een hele lange brede waterval vanuit de boulevard. Bizar eigenlijk, en ook verlicht. We genieten van de mensen en van alle lichten, je kan hier blijven kijken.

DSC03274DSC03302DSC03305DSC03316DSC03286DSC03289

DSC03318er wordt zelfs nog gewerkt!

Dan kunnen we het niet nalaten om nog een laatste keer naar de rooftop bar te gaan. In tegenstelling tot de ochtend met TaiJi en QiGong helemaal alleen, is het nu heel druk met loungemuziek en veel verlichting. Een heel anders sfeertje dus... lachen toch dat ik daar heb mogen trainen.

DSC03336DSC03350DSC03352DSC03353DSC03354 zie foto boven van de ochtend... hihi...

We zijn nu vanmorgen vroeg (zo.) thuis gekomen. Vino weer bij ons, die heel goed verzorgt is door Ingrid en Aad. Zooooo fijn zulke familie te hebben. Want ja, Vino heeft ook temperament hebben zij nu wel gemerkt, thuis is het een schatje, buiten is het een rakker... hihi... blij om hem weer te kunnen knuffelen en weer thuis te zijn ook.

Nog 1 verhaaltje te gaan van de allerlaatste dag waar we pas in de avond naar het vliegveld gaan. Tot laterrrrrr....