Naar de tempel en grotten

10 september 2019 - Zhengzhou, China

Ik begin dit verhaal, maar eigenlijk kan ik het niet afmaken. Het programma is zooooo vol dat we amper tijd hebben op de hotelkamer. Jullie dachten vast al, waar blijft ze. Sorry... maar ik moet het later afmaken. Ik download zo nu en dan wel wat foto's en filmpjes, maar dan nog zonder tekst. Dit komt hopelijk niet al te laat, want anders vergeet ik ook dingen. :) Maar het is onmogelijk om alles op te schrijven. Gisteren zijn we bij een tempel en grotten geweest, wat je hieronder een beetje kan lezen. En in een gaaf restaurant gegeten. Vanmorgen zijn we bij de Universiteit van TCM geweest, heel bijzonder en vanmiddag in een ziekenhuis waar ze volgens de traditionele wijze genezen. Echt heel bijzonder allemaal. Pffff... best vermoeiend en ook nog eens in het Duits en Chinees. hihi... Nou, lees alvast dit hieronder en ik download wat filmpjes en foto's vanavond.

We beginnen de dag met trainen, kloppen met de meridianenklopper, Wushu-kicken met Qingbo en de QiGong deel II met Lena. Een goed begin van de dag. Na het ontbijt staat de bus op ons te wachten met een Engelssprekende reisleider. We vertrekken naar een tempel zo'n dik 80 km verderop wat ons 2 uur rijden kost. De snelweg hier is lang, Qingbo verteld dat hij in 20 jaar tijd gebouwd is en zo'n 5.000 km dwars door China gaat. Echt goed is de weg niet altijd, soms gaan we door een kuil heen dat je denkt oeps. Als we eenmaal aankomen gaan we de oude tempel in en wordt er uitgelegd wat e.e.a. betekent. Zo loop ik over de lotusbloemen heen naar de wierooktafel waar men voor van alles kan bidden. Een ceremonie hiervoor zien we dan ook regelmatig.

DSC01660DSC01667

Er zijn een paar tempels achter elkaar waar we naar binnen gaan. Over de drempel stappen vrouwen altijd rechts over en mannen links over naar binnen. Voor de harmonie zullen we maar zeggen. Het is toch altijd weer indrukwekkend om in zo'n omgeving te zijn waar de geur van de wierook en de rust op je afkomt.

1. Thea Buijtendijk-van Dongen:
    10 september 2019
    nou ik hoop het verhaal verder nog te kunnen lezen.
    ik ga nu ook op vakantie
    en heb altijd heel slecht bereik
  2. JO zelf:
    12 september 2019
    Leuk Thea, ik ben weer in de lucht... misschien jij ook nog ergens een keer. Fijne vakantie... ***
  3. Ingrid:
    10 september 2019
    Ik ben in Rome, en volg je prima! Hoop het vervolg te lezen, liefs
  4. JO zelf:
    12 september 2019
    Lekker zeg... genietse in Rome... zoals je gemerkt zal hebben hoop ik ben ik weer bereikbaar en aan het schrijven dus.
  5. Mick:
    10 september 2019
    Tjeetje wat een programma! Dood vermoeiend!
    Dat je het allemaal volhoudt? Zullen wel rustige eerste lessen worden straks hahahaha
  6. JO zelf:
    12 september 2019
    Nou, het is een vol programma, maar niet doodvermoeiend hoor. Althans... we zorgen ook voor genoeg goede Qi met uiteraard trainen. Maak je borst maar nat voor de eerste lessen weer. Maar voorlopig ben ik nog aan het genieten... en nu weer aan het schrijven geslagen dus. :) Leuk dat je reageert. ***
  7. JO zelf:
    10 september 2019
    Op de een of andere manier kan ik niet meer uploaden Guys. Wordt geblokkeerd. Kijken of deze reactie door komt. Bizar! Maar het gaat goed hier. Ik zal blijven proberen te schrijven, alleen even niet hier dan. Zal later nog eens proberen. Sorry...